Grisetæer og griseører overhaler eksport af smør

På to år er eksporten af biprodukter vokset med 40 procent og er nu blandt Danmarks ti mest eksporterede landbrugsvarer foran blandt andet smør.

Grisetæer, griseører, grisetryner og grisehoveder. Der er i dag penge i de dele af grisen, der tidligere enten bare var slagteriaffald eller endte som dyrefoder. Så mange penge, at eksporten på to år er vokset med 40 procent og i 2011 nåede op på 3,1 mia. kr. Dermed er det med på landbrugseksportens topti og rangerer på niveau med korn, mælkekonserves, planter. Og værdien er nu næsten det dobbelte af så ædle produkter som smør, der eksporteres for 1,7 mia. kr. af.

"Der har været en kæmpe vækst i eksporten af disse produkter de sidste to år," siger Karsten Bruun Rasmussen, markedschef for Asien i Landbrug & Fødevarer.

Høj pris i Kina

I Kina er tæer, tryner og ører delikatesser, der ligger side om side med svinemørbrader. Kiloprisen kan dog ikke helt måle sig med prisen på svinekød. Gennemsnitsprisen på biprodukter er 8,35 kr. pr. kg målt i eksportleddet, mens svinekød ligger på 15,75 kr. pr. kg. Men i betragtning af hvor meget kød der er på et griseøre, er der tale om en høj pris.

"Kina er det marked, der giver mest for biprodukter," understreger Karsten Bruun Rasmussen.

Væksten skyldes dels, at der er eksporteret flere ton, dels at prisen er steget. For mens eksporten af biprodukter, som det hedder hos Danmarks Statistik, målt i værdi er steget 40 procent, er væksten målt i mængde kun steget med 21 procent. Og der er snart ikke mere at tage af, påpeger han.

"Mere end 90 procent er afsat," siger han.

Nye produkter på vej

Dermed bliver det svært at øge eksporten uden at finde på nye produkter. Men slagterierne er godt i gang med at udvikle nogle benprodukter, der før blev destrueret men på sigt kan øge eksporten af biprodukter til Kina.

Vækstmarked

Det asiatiske marked er også andet end grisetæer. Ifølge områdedirektør i Landbrug & Fødevarer Leif Nielsen er det også der, landbrugseksporten kan vokse i de kommende år.

De store markeder er vores nabolande. Tyskland, Sverige og Storbritannien køber landbrugsvarer for 39 mia. kr. i Danmark, men væksten i EU er meget lille.

"Selv om væksten i Kina er gået ned, er den stadig otte procent. Det trækker det generelle prisniveau for fødevarer op og øger værdien af vores eksport," siger han.

lft@landbrugsavisen.dk

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle