Forbrugerne elsker historier fra marken

De økologiske producenter laver ikke kun gode produkter, de bidrager også med en række merværdier for natur, dyr, klima og mennesker. Og forbrugerne er vilde med historierne om det – hvis de bliver fortalt rigtigt!

Gennem tre år har forskere fra Aarhus og Københavns Universiteter, Meyers Madhus, Økologisk Landsforening og mejeriet Naturmælk undersøgt værdien af urter i græsmarken, og resultaterne er interessante: Øger vi mængden og mangfoldigheden af urter i de økologiske græsmarker, kan vi både øge kulstoflagringen, skabe føde til bestøverne, øge velværen og ædelysten hos køerne, styrke kvaliteten af mælken og øge udviklingsmulighederne i osteproduktionen.

Med urter i græsmarken kan vi altså forbedre økosystemet. Men kan vi også skabe værdi for forbrugerne? Det har vi spurgt dem om, og svaret er klart: Forbrugerne elsker produkter med en god historie – men ikke ukritisk. Forbrugerne vil have facts, det skal være enkelt forklaret, og det skal være tydeligt, at det virker.

På vej mod et nyt

kvalitetsbegreb

At dømme efter forbrugernes udsagn er der stor bevidsthed om natur, etik, miljø, dyrevelfærd osv. blandt moderne madglade mennesker, og denne bevidsthed kan ikke længere fuldstændigt adskilles fra smagsoplevelsen. Som en af forbrugerne udtrykker det: ”Jeg var også en gang sådan et menneske, som i langt højere grad gik efter kvalitet og smag. Men jeg er begyndt at ændre lidt smag. En gang ville jeg være ligeglad med, om det var en foie gras-and. Det er jeg så sandelig ikke mere.”

Smagsoplevelsen er stadig det vigtigste, men perspektivet er blevet bredere. Som en af de andre forbrugere siger: ”Den gode kvalitet i smagen kommer frem ved, at vi behandler vores råvarer med respekt. Det hænger sammen”.

 

Enkelt og effektivt

CO2-udledning og biernes problemer kan virke fjerne i forhold til en travl indkøbssituation. Men ikke desto mindre er det temaer, som forbrugerne er meget optagede af, når de får dem forklaret. Som en af deltagerne siger: ”Vi bliver hele tiden bombarderet med udsagn om ’godt for dyrene’, ’godt for miljøet’ osv. Man skal have så mange aspekter inde. Det er supersvært at forholde sig til […] Men det med bierne kan man da forstå. Det er også symbolet – en fed karakter. Bien bliver et symbol på bæredygtig natur”.

Så interessen er stor, men det er forbrugernes uvidenhed og skepsis også. Derfor er det altafgørende, at budskabet formidles enkelt og konkret, hvis det skal nytte.

 

Storytelling og substans

I det hele taget er forbrugerne tiltrukket af konkrete effekter, mens generelle vendinger som fx ’godt for dyrene’ eller ’godt for miljøet’ i høj grad bliver afvist. Det er som om, forbrugerne er ”brændte børn” i fht. de mange reklame- og skandalehistorier, medierne dagligt er fulde af.

Der er ingen tvivl om, at den gode historie har stor værdi for mange forbrugere – og særligt for de madinteresserede. Men det er afgørende, at fortællingerne er fact-baserede og underbyggede. De må ikke bare være varm luft. Som en af forbrugerne siger: ”Det skal ikke bare være floskler. Der skal også være forskel på produkterne”. Det er værd at vide, når man markedsfører sine produkter.

 

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle