Find leverandør

Fløde og flæskesteg frikendes

Landbrugsavisen.dk
Onsdag 10. marts 2010 13:34
Annonce
Ny forskning viser, at fløde og flæskesteg ikke er hovedårsag til hjerte-kar-sygdomme.

Ny amerikansk forskning frikender fedt i mælkeprodukter og kød for at være hovedårsag til hjerte-kar-sygdomme. Dermed står et af de vigtigste kostråd for fald, skriver Ingeniøren.

En række studier af i alt 348.000 personer kunne ikke vise en sammenhæng mellem indtaget af mættet fedt og risikoen for at dø af blodpropper eller andre hjerte-kar-sygdomme.

"Folk tror, at fedt er dårligt. Derfor kom vores konklusion som lidt af en overraskelse, selvom andre undersøgelser tidligere har vist noget tilsvarende," siger ernæringsforsker Qi Sun, Harvard University, til Ingeniøren.

Modstrid med kostregler

Konklusionen om, at mættet fedt ikke giver flere hjerte-kar-sygdomme, står i direkte modstrid med de danske kostanbefalinger. Fødevarestyrelsen anbefaler: "Spar på fedtet - især fra mejeriprodukter og kød. Mættede fedtsyrer øger risikoen for blodpropper og åreforkalkning".

Ph.d. Marianne Uhre Jakobsen fra Klinisk Epidemiologisk Afdeling, Århus Universitetshospital, er enig med amerikanerne.

"Vi skal passe på med vores fedtforskrækkelse og være åbne over for at forfine kostanbefalingerne."

Fødevarestyrelsen vil ikke revidere de officielle, danske kostråd, før der kommer en ny udgave af de nordiske næringsstofanbefalinger. Det sker i 2012.

mle

 
Seneste nyt
 
Onsdag 1. september
Tirsdag 31. august
Mandag 30. august
Fredag 27. august
Torsdag 26. august
 
Ugens spørgsmål
Gratis nyhedsbrev
Få LandbrugsAvisens nyhedsbrev i din mailboks - helt gratis.

Vejrudsigten