Pølsen får comeback i København

Der er kommet flere pølsevogne i København, viser tal fra Tulip.

Siden 1960’erne har antallet af pølsevogne i hovedstadsområdet været faldende. Den kurve er nu vendt til en svag stigning, viser nye tal fra Tulip Food Company.

Det skriver Foodculture.dk.

En hotdog er ikke længere blot den klassiske røde aflange pølse i et hvidt stykke brød. Den hurtige bid fra Café Fodkold er fulgt med tiden, og den nye generation af skinkekaptajnerne har opsnappet kundernes efterspørgsel for smagfulde og hjemmelavede råvarer af høj kvalitet.

Det er en af forklaringerne på, at antallet af pølsevognene i Københavnsområdet ikke længere er faldende, som tendensen ellers har været siden 1960’erne, mener kommunikationschef for Tulip Food Company, Rune Jungberg Pedersen.

»I lang tid har de danske pølsevogne haft præcis det samme og velkendte menukort. Men i den seneste tid er der kommet et mere alsidigt udvalg med større fokus på gourmet-hotdogs og fastfood af højere kvalitet. Og det tror jeg har gjort, at det er blevet mere populært blandt forbrugerne at spise mad fra pølsevognene,« siger Rune Jungberg Pedersen til netmediet Foodculture.dk.

Hjemmerørt remoulade og gourmetpølser

John Michael Jensen er en af de pølsemænd, der selv laver sin agurkerelish, rører sin egen remoulade og i det hele taget gør en dyd ud af at bruge produkter af høj kvalitet i sin pølsevogn foran Hovedbanegården i København. Han er enig i, at udviklingen i mange år har stået stille hos de københavnske pølsemænd. Men den udvikling er nu ved at vende.

»Der kommer flere af os pølsemænd, der gerne vil gøre noget ekstra ud af det. Man skal brænde for at dyrke den gode smag. Jeg vil da lave mad, der smager af noget og som kunderne er glade for. Det er min erfaring, at det også skaber en bedre kreds af faste kunder,« siger John Michael Jensen, der er indehaver af Johns Deli Hotdog.

Danskerne efterspørger kvalitet

Ifølge forbrugerøkonom i Landbrug & Fødevarer, Marianne Gregersen, giver det rigtig god mening for pølsevognsbranchen, at de fornyr sig og i højere grad satser på kvalitet og hjemmelavede råvarer. Det er noget, som forbrugerne i stigende grad efterspørger.

»I disse år søger forbrugerne mod kvalitetsfødevarer, der er sundere og mere naturlige. Og dette ønske er pølsevognene blevet bedre til at imødekomme. Samtidig er der generelt en stigende søgning imod de nemmere måltidsløsninger, og danskerne bruger stadig flere penge på mad udenfor hjemmet. Denne udvikling ser ud til at smitte positivt af på salget i pølsevognene,« siger Marianne Gregersen til Foodculture.dk.

Ny generation af pølsemænd

Ude foran Hovedbanegården er John Michael Jensen i gang med at vende chipotle-pølserne på grillen i sin pølsevogn. Han ser meget positivt på fremtiden, og spår at pølsevognen nok skal klare sig. Men det kræver, at branchen fornyr sig og hele tiden møder kundernes behov, pointerer den hvidskæggede pølsemand.

»Den gamle garde af pølsemænd, der kun så pølsevognen som en nem indtægtskilde, er ved at uddø. Nu kommer der unge mennesker til med nye og friske idéer til, hvordan man kan variere den klassiske hotdog. Men for mig er det også vigtigt, at der også er plads til den røde pølse med brød på menukortet. Det er jo stadig en populær klassiker hos kunderne,« slår John Michael Jensen fast overfor Foodculture.dk.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle