Fremtidens mejetærsker æder 50 fod ad gangen

Tysk designstudie viser en helt ny måde at bygge mejetærskere på, der både kan øge kapaciteten og overholde europæiske vejkrav.

Hvordan øger man høstkapaciteten markant med et 50 fods skærebord (svarer til 17,6 meter, red.) uden samtidig at overtræde reglerne for makismal længde under vejtransport?

Ifølge den tyske ingeniør og designer Christoph Philipp Schrieber ved det tekniske universitet i Dresden er svaret ganske enkelt: Skærebordet gøres foldbart på midten, og mejetærskeren udstyres med en kabine i hver ende til reverskørsel.

Når der høstes, bruges hovedkabinen til at styre tærskeren fra. Skærebordet foldes ud og hviler under høsten på kraftige hjul, der styrer stubhøjden og aflaster ophænget. Et skærebord, der er delt på midten i to sektioner á 8,3 meter, er samtidig også bedre til kuperede forhold.

Ved vejtransport foldes skærebordet sammen og hæves op på dybdestyringshjulene, der nu bliver til transporthjul. Samtidig sænkes agterkabinen ned, og herfra styres mejetærskeren så på vejen i bakgear, hvor den bagerste aksel nu bliver den forreste med en noget mere behagelig vejstyring til følge.

Derved kan den samlede transportlængde holdes under 18 meter, der er lovkravet i de fleste EU-lande.

For at transportere de høstede afgrøder de ca. ti meter ud forbi skærebordet, er tømmesneglen teleskopisk med brug af snegl de første ca. seks meter og derefter trykluft det sidste stykke.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle