Det ser ud til, at man kan blive klogere af kød, og hvis det kniber med matematik, skulle man måske prøve at spise nogle flere bøffer.
I augustudgaven af det italienske månedsmagasin 'Eurocarni' bringer en interessant artikel af den pensionerede professor Giovanni Ballarini, Università degli Studi di Parma. I artiklen argumenterer han for, at pigers påståede manglende interesse eller anlæg for matematik kan have sammenhæng med kosten, lyder det fra statskonsulent Søren Skafte i Rom .
Jernmangel udbredt
Hvis man kun spiser lidt kød, optager man mindre jern, der fremmer indlæring. Ifølge Ballarini er jernmangel langt mere udbredt blandt piger og det kan ifølge professoren muligvis forklare pigers påståede mindre interesse og anlæg for matematisk ræsonnement.
Professor Giovanni Ballarini fremhæver derfor, at det især for piger og kvinder er vigtigt at forhindre jernmangel, og at forebyggelsen begynder med en ordentlig kost, som tager hensyn til tilstedeværelsen af animalske fødevarer.
Kost vigtig for indlæring
En ordentlig kost med tilstrækkelige mængder af fødevarer af animalsk oprindelse, især kød, vil ifølge Ballarini ikke i sig selv frembringe matematisk genialitet, men det vil helt sikkert bidrage til at forbedre læring i almindelighed, ikke mindst om matematik, og dermed bidrage til at reducere endnu en forskel mellem mænd og kvinder, lyder det fra Rom.
lft